به گزارش خانه هوش مصنوعی ؛همواره آلمانیها به ارائهی یک فوتبال ماشینی شهره بودهاند، اما چیزی که در جام جهانی ۲۰۱۴ شاهد آن بودیم، فاصلهی زیاد ، مخصوصا در برابر تیمهای بزرگ بود که دلیل آن استفاده از کلان داده و ابزارهای تحلیلی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تحلیل بازی حریف و تهیهی یک روش بازی منحصر به فرد برای بازی در برابر حریفان مختلف است.
به طور حتم درآمدزایی بالای فوتبال به عنوان یکی از کسب و کارهای پولساز دنیا، پای فناوری را به این رشته باز کرده است. با توجه به اینکه درآمد کسب شده توسط ۲۰ باشگاه ثروتمند دنیای فوتبال در طول یک سال بالغ بر ۸ میلیارد دلار است، از اینرو سرمایهگذاری برای استفاده از آخرین فناوریها چندان هم غیرمنتظره نیست. استفاده از کلان داده یا Big Data در سالهای اخیر رشد زیادی در فوتبال داشته و بسیاری از تیمها با استفاده از دادههای برگرفته از سنسورهایی نظیر GPS و دریافت و ثبت میزان مسافت طی شده یا ناحیه تحت پوشش توسط بازیکنان، استراتژیهای مختلفی را در برابر تیمها مورد استفاده قرار میدهند. البته با نگاهی به تاریخ میتوان چنین نتیجه گرفت که استفاده از دادههای آماری سابقهی بلندی در دنیای فوتبال دارند، بطوریکه برای اولین بار در تاریخ این رشتهی ورزشی، چارلز ریپ (Charles Reep) اقدام به استفاده از آمار در رشتهی فوتبال کرد. وی یک حسابدار و طرفدار فوتبال بود که آمار مربوط به گلهای به ثمر رسیده را تحلیل کرده و به این نتیجه رسید که بیشترین گلها با ارسال کمتر از سه پاس به ثمر میرسند. البته اطلاعات ارائهی شده توسط ریپ منجر به ایجاد سبک بازی بسیار خستهکنندهای با عنوان بازی مستقیم شد که طی آن تیمها سعی میکردند با ارسال توپهای بلند و تاثیر گذاشتن روی این توپها، به طریقی توپ را به مهاجم خود رسانده و وی را صاحب موقعیت گل کنند. هر چند این سبک از بازی که اتفاقا در کشورمان نیز محبوب است، میتواند منجر به گل زنی شود، اما بسیار خسته کننده و غیرجذاب است، از اینرو بسیاری انتقادات شدیدی را به ریپ و دادههای ارائه شده توسط وی وارد کردند.
پیگیری آخرین اخبار هوش مصنوعی (https://telegram.me/HomeAI)
استفاده از دادههای آماری و تحلیلی تا دههی نود میلادی تغییر چندانی به خود ندید، تا اینکه ترکیب دادههای برگرفته از ویدیو و دادههای دستی وارد شده، سیستم Prozone را معرفی کرد. این سیستم با جزئیات دادههای به دست آمده از تصاویر ویدیویی را پس از بازی در اختیار مربیان قرار میداد. تیم Derby County اولین تیم در لیگ جزیره بود که در سال ۱۹۹۸ این سیستم را برای استفاده تهیه کرد. این روزها اغلب تیمهای مطرح در جهان از وجود دوربینهای دیجیتال برای تحلیل بازیها در ورزشگاه خانگی استفاده میکنند. در هر بازی بیش از ۱.۴ میلیون نقطه داده جمع آوری میشود. اطلاعات جمع آوری شده که از ۸ تا ۱۰ دوربین به کار رفته به دست میآیند، شامل بیش از ۱۰ نقطه داده در هر ثانیه از ۲۲ بازیکن حاضر در زمین بازی است که در مجموع بیش از ۱.۴ میلیون نقطه داده را به ارمغان میآورد.
در کنار استفاده از تصاویر ویدیویی، از سال ۲۰۰۲ استفاده از سنسورهای جی پی اس و ضربان قلب برای اندازهگیری میزان حرکت و همچنین قدرت تنفس بازیکنان در کنار اطلاعات برگرفته از میزان خواب و رژیم غذایی بازیکنان نیز به مجموع دادههای مورد استفاده، اضافه شدهاند. اما توسعهی سیستمی که بتواند تمام اطلاعات دریافت شده را تحلیل کرده و خروجی قابل استفادهای را در اختیار تیمها قرار دهد، یکی از خلاءهایی بود که آلمانها موفق به پر کردن آن شدند. بسیار پیش از آنکه تاثیر این ابزار را در تیم ملی آلمان ببینیم، باشگاه فوتبال هوفنهایم، با استفاده از آن تاثیر کلان داده و نرمافزار توسعه یافته توسط کمپانی SAP را نشان داد. هوفنهایم تیمی روستایی است که در اولین فصل از حضورش در بوندسلیگای یک موفق شد تا قهرمان نیم فصل شود، اما تیم در نیم فصل دوم با از دست دادن بازیکنان بسیار در اثر مصدومیت، نتوانست آنچنان که باید نتیجه بگیرد، هرچند این تیم نه چندان پرآوازه که از یک روستای ۳۰۰۰ نفری برخواسته، تاکنون همواره در نیمه بالای جدول قرار گرفته است و تنها در فصل جاری خطر سقوط را تجربه میکند. نکتهی جالب در مورد هوفنهایم، مالکیت این باشگاه است. دیتمار هوپ، سرمایه گذار اصلی هوفنهایم، در عین حال مدیرعامل کمپانی SAP است. این کمپانی با توسعهی سیستم تحلیلی خود و استفاده از آن در تیم هوفنهایم، قدرت تحلیل دادهها را در فوتبال نشان داد.