شاید شما یکی از کاربران آیفون اپل باشید و از اینکه سیری می‌تواند به محاوره‌هایتان باسرعت پاسخ دهد، شگفت‌زده شده‌ باشید. اما بسیاری از کاربران این پرسش را مطرح می‌کنند که هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشینی اپل چگونه می‌توانند به‌سرعت به درخواست‌های کاربران پاسخ دهند. اپل اولین شرکت بزرگ دنیای فناوری بود که یک دستیار هوشمند را با سیستم‌عامل خود ادغام کرد.

شاید شما یکی از کاربران آیفون اپل باشید و از اینکه سیری می‌تواند به محاوره‌هایتان باسرعت پاسخ دهد، شگفت‌زده شده‌ باشید. اما بسیاری از کاربران این پرسش را مطرح می‌کنند که هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشینی اپل چگونه می‌توانند به‌سرعت به درخواست‌های کاربران پاسخ دهند. اپل اولین شرکت بزرگ دنیای فناوری بود که یک دستیار هوشمند را با سیستم‌عامل خود ادغام کرد.

پیگیری آخرین اخبار هوش مصنوعی (https://telegram.me/HomeAI)

به گزارش نخست نیوز و به نقل از ماهنامه شبکه، سیری اقتباس این شرکت از نرم‌افزار مستقلی خریداری شده بود که گروه توسعه دهنده آن را در سال ٢٠١٠ میلادی ساخت. بررسی‌های اولیه جذاب بودند، اما بعد از گذشت مدتی، کاربران از کاستی‌های آن دل‌زده شدند.

اغلب، دستورات را به اشتباه تفسیر می‌کرد و حتی ترفندهای ارائه‌شده نیز به‌درستی کار نمی‌کردند. در نتیجه اپل فناوری تشخیص صدای سیری را برای کاربران ایالات متحده در اواخر جولای به یک سامانه عصبی‌محور منتقل کرد و در تاریخ ١۵ آگوست ٢٠١۴ این کار را برای تمامی کاربران سراسر جهان انجام داد. با وجود این، تعدادی از ترفندهای عملیاتی سابق همچنان حفظ شدند تا این فناوری بتواند در مقایسه با سایر رقبا جایگاه خود را حفظ کند. این سامانه از اهرم‌های تکنیک‌ یادگیری ماشینی، شبکه‌های عصبی عمیق (DNN)، شبکه‌های عصبی کانولوشن، واحد حافظه کوتاه‌مدت، شبکه عصبی راجعه (Recurrent Neural Network) و مدل n-grams استفاده می‌کند. زمانی‌که کاربران به نسخه‌های جدید مهاجرت می‌کردند، در نگاه اول سیری را همانند گذشته می‌دیدند،

در حالی که یادگیری عمیق آن کاملاً تغییر پیدا کرده بود. برای مثال، تکنیک‌های ادراکی آن همانند رقبایش پیشرفت کرده بود، اما اپل تمایلی نداشت همانند رقبای خود درباره این ویژگی‌های جدید اطلاع‌رسانی کند. کاربران تنها زمانی که خطاهای کمتری دریافت می‌کردند، متوجه این تغییرات می‌شدند. اپل در این باره گفته است: «نتایج بهبود پیدا کرده‌اند و با دقت و صحت خیره‌کننده‌‌ای ارائه می‌شوند.» ادی کیو، معاون بخش نرم‌افزارها و سرویس اینترنتی اپل عنوان کرده است: «بهبود نتایج ارائه‌شده از جمله اهدافی بود که به‌طرز قابل توجهی به سرانجام رسید. کافی است یک‌بار دیگر آن را آزمایش کنید تا شاهد درستی آن‌ باشید.» این داستان تحول سیری است؛ داستانی که برای اولین‌بار آن را در این مقاله خواهید خواند و به شما نشان خواهد داد این نرم‌افزار در بسیاری از حوزه‌های هوش مصنوعی از رقبای خود بالاتر است؛ نه فقط به این دلیل که شبکه‌های عصبی این سامانه بهبود پیدا کرده‌اند، بلکه به این دلیل که اپل در سکوت و به شکل ماهرانه‌ای این کار را انجام داد.

تا چندی پیش، هنگامی‌که اپل افرادی را در حوزه هوش مصنوعی استخدام و زیرساخت‌هایی را برای این منظور آماده می‌کرد، در تلاش بود نمایه‌ای از متخصصان رده‌بالا و ناظرانی که از اپل بازدید کرده‌اند، ایجاد کند تا رقابت داغی در این صنعت به وجود آورد؛ رقابتی که در آن از ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی به بهترین شکل استفاده می‌شود. با وجود این، اپل همواره کمتر درباره آنچه اتفاق می‌افتد، صحبت می‌کند. بیشتر کارهای این شرکت پشت در‌های بسته انجام می‌شود و متخصصان خبره هوش مصنوعی دقیقاً نمی‌دانند اپل در حوزه یادگیری ماشینی چه چیزی ساخته است. جری کاپلان، مدرس تاریخچه هوش مصنوعی در استنفورد، گفته است: «اپل همانند NSA در دنیای هوش مصنوعی است و گویی بخشی از جامعه نیست. اما اطلاعات به‌دست‌آمده نشان می‌دهد تلاش‌های اپل به همان اندازه‌ای که گوگل یا فیسبوک در این زمینه تلاش کرده‌اند، قابل توجه بوده است، با وجود این، مردم بیشتر درباره مایکروسافت، گوگل و فیسبوک می‌شنوند.» اورن اتزیونی از مؤسسه Allen که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، در این باره گفته است: «گوگل، فیسبوک و مایکروسافت افراد برجسته‌ای در زمینه یادگیری ماشین در اختیار دارند. اپل نیز تعدادی از این کارشناسان را استخدام کرده است.

اما پنج انسان برتر متخصص در حوزه هوش مصنوعی که اپل آن‌ها را استخدام کرده است، چه افرادی هستند؟ اپل فناوری تشخیص گفتار را در اختیار دارد، با این حال به‌درستی مشخص نیست قابلیت یادگیری ماشین در چه بخش‌هایی به آن‌ها کمک می‌کند. محصولی را که از یادگیری ماشین استفاده می‌کند، به من نشان دهید.»

اوایل ماه جاری میلادی، اپل نشان داد که از یادگیری ماشین در اکثر محصولات این شرکت استفاده می‌کند. استیون لوی، نویسنده سایت backchannel موفق شد در اتاق هئیت‌مدیره این شرکت واقع در کوپرتینو با مدیران ارشد اپل یعنی ادی کیو، مدیر سرویس‌های اینترنتی اپل، فیل شیلر، مسئول ارشد بازاریابی جهانی، کریک فدریگی، معاون ارشد بخش مهندسی نرم‌افزار و دو دانشمند کلیدی بخش مهندسی نرم‌افزار سیری درباره فعالیت‌های اصلی و مرکزی این شرکت در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مصاحبه‌ای انجام دهد. او در این خصوص گفته است: «زمانی‌که آنجا بودم، دو صفحه مملو از اطلاعات روز دنیای فناوری در خصوص یادگیری ماشینی و نحوه به‌کارگیری آن در سرویس‌ها و محصولات اپل را در اختیار من قرار دادند.»